Followers

Labels

Thursday, March 10, 2011

Istimewa Untukmu

Tahukah,
saat aku memilih untuk tidak menghubungimu,
saat aku memilih untuk menjauhimu,
saat aku memilih untuk meninggalkanmu,
Segalannya hanya kerana TAKUTKAN KEHILANGAN CINTA ALLAH.

Tahukah?? Tahukah??

Tahukah,
setiap hari aku manahan hati dari menghubungi,
setiap hari aku merasa sukar untuk menjauhinya,
setiap hari aku sakit meninggalkanmu..
setiap hari juga deraian air mata menemani sujudku di Atas Sajadah Cinta.

Tahukah?? Tahukah??

Sedarkah kau,
ada satu ikrar yang aku semat selamanya..

"aku mencintaimu kerana Agama yang ada dalam dirimu. Jika hilang Agama itu maka hilanglah rasa cintaku"

Malangnya, acap kali aku mendengar dan melihatmu jauh berubah.
Acap kali juga aku berusaha untuk bersangka baik..

"Mungkin dia terlupa tu..."

Satu hari,
aku dikhabarkan kau dapat melanjutkan pelajaranmu..
ada sinar kegembiraan diwajahku.
Aku sangat-sangat gembira.
Tapi kegembiraan itu aku sembunyikan.

Sehinggalah satu saat aku sendiri melihatnya.

OHHHHHH KENAPA KAU BERUBAH??
Bukankah kau tahu tentang batas pergaulan??
Apa perkara yang menghalalkan untuk kau keluar bersamanya??
mungkin kau boleh mengatakan, "kami keluar bukan berdua.."
aku menjawab "tapi kamu berpasangan kan??!!!"
apa lagi alasannya??


Ya...
cinta...
adalah sesuatu yang indah...
bila seseorang melaluinya...
yang gemuk disayang...
yang kurus jua disayang...
yang hodoh disayang...
yang hensem jua disayang...
xda jahat...
xda baik...
merasa si dia tetap baik...sehingga,
kata-kata hati mendahului bayangan normal pemikiran...
boleh menguasai emosi...
bila angau, diri mendahului kewajaran perbuatan...
bisa menguasai fizikal...
bila rindu, merasa jantung seolah dicabut kerana mengingati si dia...
sampai makan tak lalu, xda selera...mcm2


sungguh butanya cinta kerana dipandu oleh nafsu...
sungguh cinta itu pencipta maksiat bila tak dikawal dengan batasan syariat...
merasa bangga dengan kebahagiaan yang dipaparkan pada tatapan umum (fb)...
kebahagiaan yang kononnya tercipta melalui hubungan dua hati...
hubungan yang kita sebenarnya tahu, ia adalah terjalin kerana fitrah...
ya, fitrah tetapi bila dipandu luar batasan syariat...

semua dosa dirasa pahala...
semua maksiat dirasa amalan baik...
rupanya kita telah melupai sesuatu...

iaitu Si Pemberi cinta...
yang menciptakan cinta...
yang melahirkan rasa cinta dalam diri kita...
yakni Dia Yang Maha Mencintai...

rupanya kita tak sedar...
kita telah membelakangkan Si Pencipta dan Pemberi cinta...
kita asyik mengkhayal cinta yg diberikan si lelaki/perempuan...
pada hal dia juga menumpang pemberian Si Pencipta cinta...

sedar tak sedar...
kita cuba mempermainkan Allah...
kita mengkhianati Allah...
kita telah memperlekeh Allah...
di depan kita sujud padaNya...
di sebaliknya kita cuba membuang syariatnya...
buang ke mana? sesungguhnya mereka hanya merasa syariat Allah ini sebagai sampah!

apa buktinya? lihatlah! apa yang anda lakukan bila menjalin hubungan cinta sebelum kahwin.


saya di sini bertanggungjawab terhadap kesedaran ini...
menegur dan memanggil membawa perubahan...
mengajak berusaha dalam membetulkan perjalanan hidup...
perjalanan hidup yang sentiasa di landasan al Quran dan Sunah...
mengambil balik amalan hidup Rasulullah SAW, para sahabat, dan wanita-wanita soleha di zamanNya...
yang segaja kita ketepikan selama ini...
semoga di saat ini kita megambil keputusan yang besar...
melahirkan rasa rendah diri dan meminggirkan ego...
cuba mengambil kebaikan tanpa mencari keburukan...
setkan minda dengan kewajaran fikiran dan toleransi ilmu yang betul...
semoga kita semua mula bertindak mengubah maksiat kepada keimanan...


saya mujahidah ingin memesan:
"betapa berat dan sakitnya sesuatu keputusan besar dalam hidup kita, yang mana keputusan itu memberi kesan besar pada emosi dan fizikal. namun perasaan sakit itu bukanlah selamahnya...dan sepatutnya tak wujud sakit itu jika keputusan itu diiringi fikiran yang waras dan iman yang batul. yakinlah...pasti itu memberi kemanisan dan kepuasan kerana kita berada di tampat yang betul"

-bukan nak menganggap anda selalu salah, bukan juga merasa diri ini sempurnah, cuma nak cetuskan satu perubahan dalam diri kita semua. yakni ke arah hidup yang diredhaiNya. ketahuilah, jika anda mengambil keputusan besar itu... ANDA HARUS MENGETAHUI, UNTUK APAKAH ANDA MENGAMBIL KEPUTUSAN ITU...

sekian...

Siapalah hamba untuk menilai hamba lain..
siapa sangka imanmu lebih dipandang Allah..
Semoga kau berjaya melalui ujian Allah ini..

sumber : Islam - The way of life's

No comments:

Post a Comment